În cadrul Modulului Teoria şi Istoria muzicii II şi Unităţile de curs (Istoria muzicii universale I, Solfegiu II, Armonia II), sunt studiate conceptele fundamentale specifice domeniului muzical-pedagogic. Conform Curriculumului naţional la Educaţia muzicală pentru învăţământul preuniversitar, aceste concepte  se studiază în regim obligatoriu în ciclurile învăţământului preşcolar și preuniversitar (primar şi gimnazial). Scopul general al modulului constă în studierea elementelor fundamentale ale muzicii în vederea dezvoltării aptitudinilor şi capacităţilor muzicale, care în ansamblu contribuie la formarea viitorului profesor de Educaţia muzicală. Pentru atingerea scopului este necesară o metodologie de predare adecvată, care să ţină cont de toate progresele ştiinţifice şi tehnice realizate de lumea contemporană. Pe de o parte, sunt necesare metode şi procedee pedagogice moderne, care să permită studenţilor cunoaşterea cât mai temeinică şi într-un timp scurt a elementelor limbajului muzical, pe de altă parte - metode şi procedee care să le dezvolte gustul estetic pentru muzica academică, populară şi cultă, românească şi universală, clasică şi contemporană, precum şi pentru înţelegerea şi exercitarea profesiei muzicale alese. Studierea disciplinei va fi promovată corespunzător nivelurilor de pregătire anterioară a studenţilor (fără pregătire muzicală/cu pregătire muzicală; şcoală de muzică; colegii/licee cu profil muzical).