În cadrul formării universitare de
specialitate (instruire muzicală/muzică; canto; coregrafie) o pondere considerabilă
instructiv-formativă şi aplicativă o deţine disciplina Istoria muzicii.
Definitoriu pentru conţinutul cursului/disciplinei este specificul amplu şi
multiaspectual al acestuia (cadrul cronologic, muzicologic, teoretic, practic/aplicativ) ce oferă posibilităţi imense pentru
realizarea competenţelor esenţiale ce orientează pregătirea de specialitate a
studenţilor. Reieşind din principiul cronologic în studiul istoriei artei
muzicale şi logica în tratarea fenomenelor şi evenimentelor muzical-artistice
disciplina de faţă, tradiţional se constituie din trei compartimente – Istoria
muzicii universale (de la origine – cultura muzicală în antichitate şi evul
mediu până la cultura muzicală a secolului XIX), Istoria muzicii naţionale,
Istoria muzicii contemporane (istoria muzicii sec. XX, incursiuni în
evenimentele muzicale ale sec. XXI). Document
dat reprezintă un instrument de lucru
care reglează formarea la studenţi a
competenţelor generice pentru toate specialităţile (Instruire muzicală/muzică,
Canto, Coregrafie), în cadrul compartimentului Istoria muzicii universale, urmărind
drept scop: -
să
familiarizeze studenţii cu evoluţia în plan istoric a artei muzicale,
curentele, stilurile muzicale, trăsăturile specifice ale acestora,
particularităţile stilistice, muzicologice componistice ale creaţiei marilor compozitori; -
să
formeze deprinderi de caracterizare şi analiză a creaţiilor muzicale în funcţie
de apartenenţă a stilului muzical,
stilului componistic a autorului/compozitorului, apelînd la utilizarea
cunoştinţelor asimilate în cadrul studiului disciplinelor teoretice şi practice
de specialitate, ce va forma, totodată, la studenţi tehnici de stabilire a
legăturilor interdisciplinare; -
să
dezvolte capacitatea de operare cu un limbaj profesionist; -
să
dezvolte capacitatea de a genera şi de a argumenta propriile opinii valorice.
Obiective generale ale disciplinei
la nivel de:
a) cunoştinţe:
- trăsăturile artei muzicale în diferite epoci istorice (baroc, clasicism, romantism);
- funcţiile, rolul şi valoarea socială a artei muzicale în diferite perioade istorice (Europa, Rusia);
- concepte şi termeni specifice artei muzicale în funcţie de epoci cultural-artistice, stiluri, curente muzicale;
- biografia artistică şi creaţia compozitorilor studiaţi;
- particularităţile stilurilor componistice ale compozitorilor abordaţi;
- genurile muzicale reprezentative pentru perioadele/eposile istorice studiate;
- creaţii muzicale reprezentative.
b) capacităţi:
- conceperea artei muzicale ca fenomen ce parcurge o evoluţie istorică în raport cu context social, cultural, estetic al epocilor;
- operarea cu noţiuni şi categorii fundamentale specifice domeniului muzical-artistic;
- posedarea limbajului de specialitate;
- recunoaşterea trăsăturilor esenţiale/definitorii ale epocilor muzical-culturale (preclasicism/baroc; clasicism; romantism);
- identificarea trăsăturilor stilistice specifice creaţiei compozitorilor studiaţi;
- abordarea creaţiilor muzicale (analiza artistică şi muzicologică) în context istorico-stilistic general (cu referire la trăsăturile curentului artistic reprezentat) şi cel particular, ce presupune relevarea particularităţilor componistice ale artei compozitorului anumit;
- utilizarea diverselor surse de informare (monografii, dicţionare, enciclopedii, surse web, recitaluri etc.) pentru obţinerea informaţiilor oportune;
- generarea şi argumentarea propriilor opinii cu referinţă la fenomenele muzical-artistice studiate.
c) la nivel de integrare cursul vizează generarea strategiilor de aplicare practică a cunoştinţelor însuşite şi competenţelor formate prin apelarea la legături interdisciplinare.
- Profesor: Tatiana Bularga