Cursul universitar Forme muzicale este o disciplină de sinteză, deoarece integrează o întreagă agendă de cunoştinţele din domeniul muzical pe care le acumulează studentul pe parcursul întregii perioade de studii (preuniversitare/universitare) la disciplinele înrudite: teoria elementară a muzicii, solfegiu, armonie, istoria muzicii, introducere în muzicologie, orchestraţie, creativitate muzicală etc.
Cursul teoretico-aplicativ de Forme muzicale are ca scop:
- aprofundarea cunoştinţelor profesionale a viitorului profesor de Educaţie muzicală în domeniul ştiinţelor muzicologice;
- lărgirea potenţialului cognitiv în sfera cunoaşterii formelor muzicii de diferite genuri şi stiluri din perspectiva introdeschiderii spre conţinuturile artei muzicale ca valoare cultural-socio-umană fără pereche;
- aplicarea cunoştinţelor teoretice în practica de laborator a disciplinei nominalizate prin analiza elementelor formative ale creaţiilor muzicale;
- formarea deprinderilor de analiză/sinteză ad-hoc a creaţiilor muzicale interpretate la orele de interpretare instrumentală, cor, dirijat coral, în cadrul practicii pedagogice.
Obiectul de studiu al Teoriei formelor muzicale il constituie cercetarea creaţiilor muzicale din punctul de vedere al stilului, structurii, limbajului muzical, precum şi rolul fiecărei componente in relaţionarea lor la redarea conţinutului. Pe lingă „Teoria formelor muzicale”, in sens didactic, frecvent sint utilizate noţiunile: „Analiza formelor muzicale”, „Forma muzicală”, „Analiza creaţiilor muzicale”. Cuvintul „analiză” provine din limba greacă „analysis”, cu sens de divizare, dezmembrare, descompunere. Astfel, prin analiză subinţelegem metoda de cercetare bazată pe dezmembrarea intregului
in părţi, in elemente, in componente. Antipodul analizei il constituie sinteza – metoda teoretică de cercetare, care constă in sesizarea integrală a elementelor constitutive. Analiza şi sinteza sint fenomene inseparabile.
Obiectivele generale (standarde curriculare) ale disciplinei la nivel de: Elemente de reper: Competenţe generale: Cunoştinţe: a
cunoaşte: -
rolul
şi locul obiectului Forme muzicale; -
dimensiunea
aplicativă a elementelor limbajului muzical-artistic din perspectiva formelor
muzicale în practicile educaţional-şcolare şi extracurriculare; -
legităţile
şi modalităţile cu care operează autorul creaţiei muzicale în alcătuirea unei
partituri; -
premisele
muzicologice care stau la baza organizării şi gestionării cu procesul de
analiză a structurii creaţiei muzicale; -
componentele
structurale, formale şi de conţinut ale fenomenului Forme muzicale; -
caracteristicile
timbrale, melodice, ritmice, armonice etc. vizate prin prisma locului şi posibilităţilor
de formare a complexului sonor integrat al unei creaţii muzicale; .
Perioada. Forma monopartită. Aria de utilizare. -
Forma
tema cu variaţiuni. Caracteristică
generală. -
Forma
bipartită simplă. Genurile muzicale. -
Rondo
preclasicist. Caracteristică generală. -
Forma
tripartită simplă. Caracteristică generală. -
Muzica
instrumentală şi genul de operă. Drama muzicală. -
Tema
cu variaţiuni. Incursiuni istorice şi aria de utilizare. -
Formele
vocale. Declamaţia muzicală şi varietăţile acesteia. -
Rondo-sonata.
Particularităţile. -
Opera.
Caracteristică generală. -
Forma
rondo. Caracteristică generală. -
Forma
allegro de sonată. Incursiuni
istorice şi aria de utilizare. Capacităţi: -
identificarea
componentelor facturii unei partituri muzicale din perspectiva formei muzicale; -
operaţionalizarea
cu elementele limbajului muzical: melodie,
armonie, ritm, timbru etc. şi elementelor structurale: motiv, frază, propoziţie, perioadă, parte/mişcare, expoziţie, codă etc. -
determinarea
locului şi funcţiei fiecărui element al expresivităţii muzicale şi structurale
în partitura muzicală, în funcţie de tematica/stilul şi genul muzicii; -
aplicarea
cunoştinţelor muzical-teoretice în condiţii noi de analiză muzicologică a
formelor muzicale; Integrare: -
aplicarea
în procesului de analiză a formelor muzicale a cunoştinţelor din domeniile:
muzicologiei, organologiei, stilisticii, folcloristicii, istoriei muzicii; -
integrarea
cunoştinţelor şi deprinderilor de interpretare şi executare la instrumentele
muzicale: pian, acordeon, vioară, etc. în
practica analitică a partiturilor muzicale studiate; -
aplicarea
capacităţilor de audiţie şi comentare varbală a muzicii şi practicilor
interpretative în analiza complexă a creaţiilor muzicale; -
sintetizarea
cunoştinţelor metodice: educaţie
muzicală, instruire instrumentală/vocal-corală.
- Profesor: Tatiana Bularga