Din multitudinea genurilor de artă existente, muzica este una
dintre cele mai apropiate sufletului omenesc, ea însoĠindu-ne pe
bună dreptate, pe parcursul întregii vieĠi. De la momentul apariĠiei,
úi pînă astăzi, cale de milenii, muzica se include ca element inerent
în viaĠa societăĠii, în conútiinĠa úi natura omului. Alături de alte
descoperiri ea a devenit un mare fenomen al lumii, acompaniind
istoria civilizaĠiei umane în perioadele de mari avînturi, precum úi
în cele de declin.
Prin urmare, ar fi greu să ne imaginăm pe cineva, că s-ar
putea lipsi totalmente de muzică în viaĠa sa. Aflîndu-se în fiecare
din noi ea acĠionează ca unul din remediile cele mai importante
în serviciul sufletului úi corpului nostru.
)ăUă îndoială, muzica are influenĠă asupra individului, ritmul
úi armonia, ocolind filtrele logice úi analitice ale minĠii, îúi croiesc
drum spre comorile ascunse ale sufletului, stabilind contact direct
cu sentimentele profunde din adîncul memoriei úi imaginaĠiei. Pe
de altă parte pragmatismul exagerat úi tendinĠele tehnocratice ale
lumii moderne duc, într-o oarecare măsură la diminuarea
importanĠei, dezvoltării personalităĠii prin intermediul artelor
frumoase, una dintre care este úi muzica. În prezent se observă o
creútere preponderentă a elementului raĠional pur, dominaĠia
materialului asupra spiritualului, a cunoútinĠelor asupra
sentimentelor. Aceste metamorfoze pot avea consecinĠe uúor de
imaginat - dezechilibrarea psihicului uman, ponderea armoniei
între Ratio úi Emotiv, între calcul úi sentiment, între agerimea
minĠii úi bunătatea sufletului.
6
Dezideratul major al concepĠiei educaĠiei muzicale în
învăĠământul preuniversitar îl constituie formarea personalităĠii
culte, reprezentând în acelaúi timp úi scopul general al disciplinei
úcolare EducaĠia muzicală, atingerea căruia este determinată, în
mare măsură, de prezenĠa la elevi a interesului pentru valorile artei
muzicale naĠionale úi universale. Fiind orientat asupra unui obiect
concret, interesul, în special interesul pentru muzică, se manifestă
prin necesitatea elevului de a comunica cu obiectul de cunoaútere,
de a-l asimila úi a-l cunoaúte într-o măsură cât mai mare, prin
tendinĠa de a participa nemijlocit în activitatea specifică de
cunoaútere a obiectului/a operelor muzicale. Interesul influenĠeaza
multilateral personalitatea elevului Această influenĠă poate fi:
formativă, contribuind la activizarea sferei psihice, la formarea
capacităĠilor muzicale; educativă, deoarece stimulează procesele
de autocunoaútere úi autodesăvârúire; estetică, care constă în
cultivarea la elevi a atitudinii estetice faĠă de fenomenele úi
obiectele artei/literaturii úi faĠă de cele ale naturii, a trebuinĠei de
creare a frumosului în toate domeniile vieĠii umane.
- Teacher: Tatiana Bularga