Cursul de Culturologie se studiază conform Planului de învățămînt al facultății de Științe ale Educației, Psihologie și Arte (USARB), la specialitatea Muzică, în anul II, semestrul 3, studii cu frecvență - cu 30 de ore (16 ore prelegeri, 14 ore seminare) și la cu studii cu frecvență redusă – 6 ore.

Studiul cursului de culturologie are ca scop familiarizarea tinerilor cu realizările omenirii în domeniul culturii prin formarea/dezvoltarea orientărilor valorice personale pentru afirmare și integrare în mediului socio-cultural actual. Dacă scopul cercetării culturologiei îl constituie înțelegerea culturii personale/naționale, apoi obiectul cercetării culturologiei îl reprezintă conținutul vieții sociale.

Conținuturile unității de curs se constituie din trei compartimente:

I – Morfologia culturii – se prezintă culturologia ca un sistem de cunoștințe despre cultură; se dezvăluie conținutul, tipologia, structura, funcțiile culturii și legitățile dinamicii socioculturale.

II – Elemente din istoria culturii – se dezvăluie panorama culturii din perspectiva formării și dezvoltării.

III – Fenomenologia culturii - Continuum-ul spațio-temporal al fenomenului cultural – se urmărește dinamica și continuitatea procesului cultural-istoric, se analizează unele probleme actuale din domeniul culturii cu referințe la personalitate.  Studiul se bazează pe raportul de interdisciplinaritate a culturologiei cu un șir de științe: istoria, psihologia, filosofia, estetica, sociologia, antropologia, etnografia etc.

Integrarea modulului în programul de studiu

Unitatea de curs Culturologie face parte din Modulul Teoria artelor cu orientare spre specialitatea de bază, prin care se urmărește studiul gândirii estetice în general şi al esteticii muzicale în special. Tematica acestei unități de curs corelează cu unitățile de curs ale programului de studiu la specialitatea Muzică, după cum urmează:

F.03.O.016 Modulul: Teoria și istoria muzicii III. Stilurile muzicii universal. Evoluția formelor și genurilor muzicale în succesiune istorică. 

F.03.O.017 Modulul:  Teoria și practica educației muzicale III. Metodologia educației muzicale. Psihopedagogia interesului pentru muzică.

U.03.A.018 Filosofia și probleme filosofice ale domeniului. Gândirea filosofilor asupra fenomenului artistic. Reprezentanții teoriilor filosofice despre artă.

S.03.O.122 Modulul: Artă instrumentală. Interpretarea instrumentală fidelă stilului și formei muzicale. Analiza repertoriului muzical din școală din perspectiva esteticii muzicale.

Competențe generale ale modulului

CP3 Sistematizarea teoriilor și conceptelor educațional-artistice tradiționale și moderne.

CP6.1 Cunoașterea unui repertoriu muzical de audiţie / interpretare din diverse epoci, stiluri, forme şi genuri muzicale.

CP3.2 Analiza teoriilor de educaţie muzicală contemporană sub aspectul impactului lor asupra culturii spirituale a personalităţii elevului.

CP1.3 Aplicarea conceptelor, categoriilor, teoriilor, modelelor şi principiilor de bază ale procesului educaţional-artistic pentru rezolvarea problemelor psihopedagogice.

CP1.4 Utilizarea metodologiei  de comunicare muzicală şi prin muzică.

CP2.5 Analiza formelor și genurilor muzicale din perspectiva socioculturală / muzicologică / semiotică / hermeneutică / estetică / artistică.

CT3 Identificarea oportunităţilor de formare continuă şi valorificarea eficientă a resurselor şi tehnicilor de învăţare pentru propria dezvoltare pedagogico-artistică.

Competențe specifice ale modulului

-  Cunoaște, înţelege şi utilizează corect concepte/legități specifice teoriei culturii pentru explicarea și integrarea lor în propria viață și activitate profesională.

-  Analizează critic și sintetizează tendințele culturale din țară, străinătate, diferite perioade istorice pentru formarea sistemului de valori personale și a unei viziuni asupra nevoilor/așteptărilor mediului socio-cultural actual.

-  Demonstrează viziune asupra fenomenului cultural în evoluție istorică și  crearea profilul propriei culturi din perspectiva traseului personal de formare/dezvoltare a  realității socio-culturale.