Unitatea de curs este constituită din trei module, deține statut obligatoriu în componența modulului psiho-pedagogic și este destinată formării inițiale în învățământul superior la toate specialitățile domeniului general de studiu 011 Științe ale educației, domeniilor de formare profesională 0111 Științe ale educației, 0112 Pedagogie preșcolară, 0113 Pedagogie în învățământul primar, 0114 Formarea profesorilor (conform Nomenclatorului domeniilor de formare profesională şi al specialităţilor în învățământul superior, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.482 din 28 iunie 2017).
Modulul I „Managementul educațional” este introdus în planurile de învățământ în baza prevederilor Planului-cadru pentru studii superioare de licență (ciclul I), de master (ciclul II), art.1.e. (Anexa 3.Planul procesului de studii pe semestre/ani de studii), aprobat prin ordinul MECC Nr. 120 din 10.02.2020. Studiind acest modul, studenții își vor dezvolta competenţa managerială, care vizează măiestria şi arta profesorului de a monitoriza procesul educaţional. Studenții vor construi propriul sistem de cunoștințe care va permite exercitarea funcţiei de manager al procesului educațional, manager al clasei de elevi, manager al instituţiei educaţionale. Modulul contribuie la facilitarea inserției profesionale și adaptării viitoarelor cadre didactice la cerințele unităților de învățământ.
Modulul II „Educația interculturală”, în volum de 2 credite de studii ECTS (60 de ore academice), este introdus, începând cu anul academic 2020-2021, prin Ordinul MECC Nr. 1198 din 02.11.2020. Modulul se axează pe dezvoltarea competenței interculturale a viitoarelor cadre didactice. Reperele teoretice ale cursului se axează pe paradigma educaţională a secolului al XXI-lea: a învăţa să înveţi; a învăţa să faci; a învăţa să fii; a învăţa să trăieşti împreună cu alţii. Cursul inițiază studenții în particularitățile unei ramuri pedagogice noi – pedagogia interculturală/pedagogia diversităţii și contribuie la pregătirea profesională pentru predarea opționalelor „Cultura bunei vecinătăți” și „Educație interculturală”.
Modulul III. „Educaţia incluzivă”, în volum de 2 credite de studii ECTS (60 de ore academice), este introdus în programele de studii, începând cu anul academic 2012-2013 prin Ordinul ME nr.125 din 07.03.2012. Scopul modulului este de a sensibiliza şi pregăti studenţii pentru organizarea şi desfăşurarea ulterioară a unui proces educaţional de calitate în clasa incluzivă, respectând principiile educației pentru toți si al normalizării vieții persoanelor cu cerințe speciale. În curs sunt sintetizate principalele aspecte ale politicilor și practicilor educaționale destinate elevilor cu cerințe educaționale speciale. Sunt oferite clarificări necesare cu privire la fondul teoretic al incluziunii școlare. Sunt propuse soluții pentru proiectarea și aplicarea Planului educațional individualizat.
- Profesor: Tatiana Panco
- Profesor: Veronica Rusov