Modulul „Formarea conceptelor matematice la preșcolari. Matematica distractivă” face parte din didacticile speciale și prezintă o disciplină de pregătire profesională. „Formarea conceptelor matematice la preșcolari. Matematica distractivă” are ca obiect studierea legităţilor procesului studierii matematicii elementare, cu toate implicaţiile formative şi informative ale acestei activităţi și urmăreşte formarea la studenţi a unor competenţe specifice, necesare proiectării și desfășurării diverselor tipuri de distracții matematice: șarade, curiozități numerice, labirinturi, jocuri de transformări în spațiu.

Considerând acest modul, ca aplicarea didacticii în condiţiile specifice situaţiilor de învăţare, se pot defini cele trei valenţe ale acesteia:

· teoretică, de fundamentare prin cercetare şi explicare logic-ştiinţifică şi didactică a procesului învăţării matematicii elementare;

· practică-aplicativă, de fundamentare a bazelor elaborării normelor privind organizarea şi managementul activităţii de învăţare a matematicii elementare;

· de dezvoltare, creare şi ameliorare continuă a demersurilor şi soluţiilor metodice specifice acestei activităţi, în condiţiile obţinerii unei eficienţe sporite.



Unitatea de curs „Matematica distractivă” prezintă o disciplină de pregătire profesională și urmăreşte formarea la studenţi a unor competenţe specifice, necesare proiectării și desfășurării diverselor tipuri de distracții matematice.

Distracţiile matematice sunt pre­zentate în diferite tipuri de probleme, exerciţii, jocuri privind transformările în spaţiu, modelarea, reproducerea figurilor-siluete, a imaginilor plastice din anumite părţi. Ele sunt captivante pentru copii. Rezolvarea se efectuează pe calea acţiunilor practice la compu­nerea, alegerea şi aranjarea conform unor reguli şi condiţii. Acestea sunt jocurile în care din toate elementele unei garnituri de figuri aleasă special trebuie să se compună o figură-siluetă. În unele jocuri se compun figuri plane: „Tangram”, şarada „Pitagora”, „Oul Coulomb”, „Cercul magic”, „Pentamino”; în altele se cere să se compună o figură volumică „Cubuşoare pentru toţi”, „Cubul-cameleon”, „Construieşte o prismă” ş. a.

Familiarizarea preşcolarilor cu elemente de matematică e de neconce­put fără aplicarea jocurilor şi proble­melor distractive. Pentru aceasta ro­lul materialului simplu de matematică distractivă este determinat de posibili­tăţile de vârstă ale copiilor şi de sarci­nile educaţiei şi dezvoltării multila­terale: a intensifica activitatea inte­lectuală; a cointeresa copiii prin mate­rialul matematic; a captiva şi distra copiii; a le dezvolta intelectul; a le lărgi şi aprofunda reprezentările des­pre matematică; a consolida cunoştin­ţele şi priceperile; a antrena copiii în aplicarea şi la alte activităţi, pre­cum şi în condiţii noi, a cunoştinţelor acumulate.