Modulul „Formarea conceptelor matematice la preșcolari. Matematica distractivă” face parte din didacticile speciale și prezintă o disciplină de pregătire profesională. „Formarea conceptelor matematice la preșcolari. Matematica distractivă” are ca obiect studierea legităţilor procesului studierii matematicii elementare, cu toate implicaţiile formative şi informative ale acestei activităţi și urmăreşte formarea la studenţi a unor competenţe specifice, necesare proiectării și desfășurării diverselor tipuri de distracții matematice: șarade, curiozități numerice, labirinturi, jocuri de transformări în spațiu.
Considerând acest modul, ca aplicarea didacticii în condiţiile specifice situaţiilor de învăţare, se pot defini cele trei valenţe ale acesteia:
· teoretică, de fundamentare prin cercetare şi explicare logic-ştiinţifică şi didactică a procesului învăţării matematicii elementare;
· practică-aplicativă, de fundamentare a bazelor elaborării normelor privind organizarea şi managementul activităţii de învăţare a matematicii elementare;
· de dezvoltare, creare şi ameliorare continuă a demersurilor şi soluţiilor metodice specifice acestei activităţi, în condiţiile obţinerii unei eficienţe sporite.
Unitatea de curs „Matematica distractivă” prezintă o disciplină de pregătire profesională și urmăreşte formarea la studenţi a unor competenţe specifice, necesare proiectării și desfășurării diverselor tipuri de distracții matematice.
Distracţiile matematice sunt prezentate în diferite tipuri de probleme, exerciţii, jocuri privind transformările în spaţiu, modelarea, reproducerea figurilor-siluete, a imaginilor plastice din anumite părţi. Ele sunt captivante pentru copii. Rezolvarea se efectuează pe calea acţiunilor practice la compunerea, alegerea şi aranjarea conform unor reguli şi condiţii. Acestea sunt jocurile în care din toate elementele unei garnituri de figuri aleasă special trebuie să se compună o figură-siluetă. În unele jocuri se compun figuri plane: „Tangram”, şarada „Pitagora”, „Oul Coulomb”, „Cercul magic”, „Pentamino”; în altele se cere să se compună o figură volumică „Cubuşoare pentru toţi”, „Cubul-cameleon”, „Construieşte o prismă” ş. a.
Familiarizarea preşcolarilor cu elemente de matematică e de neconceput fără aplicarea jocurilor şi problemelor distractive. Pentru aceasta rolul materialului simplu de matematică distractivă este determinat de posibilităţile de vârstă ale copiilor şi de sarcinile educaţiei şi dezvoltării multilaterale: a intensifica activitatea intelectuală; a cointeresa copiii prin materialul matematic; a captiva şi distra copiii; a le dezvolta intelectul; a le lărgi şi aprofunda reprezentările despre matematică; a consolida cunoştinţele şi priceperile; a antrena copiii în aplicarea şi la alte activităţi, precum şi în condiţii noi, a cunoştinţelor acumulate.
- Учитель: Ludmila Cotos