Se constituie ca disciplină fundamentală, care intregeşte pregătirea profesională a studenţilor la specialitatea psihologie. Urmărind optimizarea instruirii  şi educaţiei, psihologia educaţiei este o ramură aplicativă a psihologiei. Ca ramură a psihologiei, psihologia educaţiei ocupă un loc important în domeniul mai larg al cunoştinţelor psihologice fundamentale şi aplicativ-practice, precum şi în sistemul ştiinţelor care se ocupă de educaţie. În consecinţă, psihologia educaţiei contribuie hotărâtor la pregătirea profesionala a viitorilor psihologi, aducând soluţii practice în rezolvarea unor probleme educative. Din punct de vedere practic, cunoştinţele acumulate de psihologia educaţiei sunt preţioase pentru toţi cei implicaţi în actul educativ şi oricine este supus influențelor educative şi exercită asemenea influenţe. Necesitatea cunoaşterii psihologice derivă din aceea că actul de instruire şi de educaţie trebuie să se adapteze la situaţii infinit de variate, dată fiind diversitatea aptitudinilor, atitudinilor şi aspiraţiilor individului.